Jaaroverzicht 2019 (van onze voorzitter)

Tijdens de jaarvergadering werd door onze voorzitter het jaarverslag van 2019 voorgelezen:

We mogen als Schutterij St.Paulus terug kijken op een heel mooi schuttersseizoen 2019.
Met een aantal mooie hoogtepunten :

• De receptie van cv der Vooschestoets op 8 februari waar we de hoogheden en ons lid Martijn Spronk als hofnar zijn gaan feliciteren.
  • Op 13 februari is er nog een extra ledenvergadering i.v.m. ons bondsschuttersfeest met een goede opkomst van al onze leden.
  • Het evenementen comité had weer hun jaarlijkse potgrondactie met wederom een mooie opbrengst en de hele zomer heel Epen vol met bloeiende planten.
  • De verlaatte jaarvergadering vond plaats op zaterdag 16 maart met een aantal gebeurtenissen zoals: Ward Ensing wordt officieel beëdigd als Vaandrig en er wordt meteen een nieuw Vaandel onthult dat gesponsord is door onze beschermheer Jan Ploumen.
    Die avond zegt ook onze voorzitter Ivo Allelijn vaarwel als voorzitter en overhandigt hij mij tenslotte de voorzittershamer. Na 20 jaar vice voorzitter te zijn geweest was dit een gedwongen keuze omdat zich vanuit de leden niemand had opgegeven.
  • Op 21 april zorgde het evenementen comité er weer voor dat de Amstel Gold Race zonder problemen de Loorberg in Slenaken kon passeren.
  • Dan staat er een belangrijke activiteit voor de deur: ons eigen schuttersweekend 10, 11 en 12 mei. Voorafgaand hebben heel veel leden (en niet leden) zeer hard gewerkt om het tot een geweldig feest te brengen.
    Het was een niet al te warm weekend maar wel een weekend van saamhorigheid, trots en wilskracht. Ook het opruimen op maandag was geweldig om te zien. Wat we in 14 dagen hadden opgebouwd was in 1 daag weer opgeruimd. Schapoo aan iedereen die zich hiervoor had vrij gemaakt. Ook de inwoners van Epen zeer veel dank.
  • Op zondag 2 juni was er ons eerste bondsfeest en wel in St.Geertruid. Een thuiswedstrijd voor de voorzitter. Samen met koningin Veronique was dit het laatste bondsfeest voor mij als koningspaar. Ook een zeer warm feest maar toch trokken we volle moed door de straten en haalde ook een paar mooie prijzen:
    Ere-pr. Presentatie, 2e pr. Defilé, 2e pr. Mooiste geheel, 2e pr. Bordjesdrager, 4e pr. Vaandeldrager, 3e pr. Koning, 2e pr. Koningin, 4e pr. Marketesters, 1e pr. Drumband 3e div., 1e pr. Tamboer Majoor, 2e pr. A- Zestal.
  • Ook mogen we terug kijken op een succesvol en geslaagd koningsvogelschieten. De jeugd was goed vertegenwoordigd en daar wist Niek Bormans met het 47e schot zich tot jeugdkoning 2019 te schieten. Bij de burgers was het Maud Bessems die zich met het 84e schot tot burger koning mocht kronen.
    Een spannende wedstrijd was er zeker bij de leden en daar kroonde Levi Vossen zich met het 94e schot tot Koning der Schutterij, hij word vergezeld door koningin Romy Maters.
    Na de inhuldigingen gingen we dan ook vanaf onze schutterswei richting het ouderlijk huis van Levi waar de konings den onder het toezicht van Marcel vakkundig werd geplaats. Na afloop was er nog een gezellig samenzijn in ons schutterslokaal.
  • Zondag 7 juli OLS in Sevenum. Na een hectische rit van de materiaalwagen komen we nog net op tijd aan voor het opstellen van het OLS. Wat is het warm...
    Het nieuwe koningspaar Levi en Romy schitterde ondanks de warmte. Met de prijzen viel het mee (of tegen):
    3e pr. Houding optocht.
  • Zondag 21 ZLF in Puth. Mooi feest, veel publiek, vele trouwe toeschouwers uit eigen dorp en veel mooie prijzen gehaald:
    Ere-pr. Mooiste geheel, 5e pr. Beste Defilé, 3e pr. Mooiste Uniformen, 3e pr. Mooiste koningin Romy, 3e pr. Mooiste Koningspaar Levi en Romy, 1e pr. Commandant Jef Schijns, 1e pr. Exercitie, 1e pr. Linker Guide John Notermans, 1e pr. Rechter Guide Marcel Vossen.
    Wederom waren we hier ook weer mooi bij elkaar als vereniging en mochten we gezien worden.
  • Na een lange vakantie periode was er dan toch op 11 augustus het laatste Bondsfeest in Wijlre. Hier werden ook weer mooie prijzen behaald:
    1e pr. Beste Houding optocht, 1e pr. Beste Defilé, 3e pr. Beste Bordjesdrager Charlotte Loop, 2e pr. Mooiste Koning Levi, 4e pr. Mooiste Koningin invalster Indy Conraads, 3e pr. Beste Tamboer-Majoor Jef Sprooten, 1e pr. Drumband, 1e pr. Beste commandant Oude Exercitie Ivo Allelijn, 1e pr. Oude Exercitie, 1e pr. Linker Guide Joeri Notermans, 1e pr. Rechter Guide Marcel Vossen, 4e pr. A- Klasse Schieten.
    Wederom een mooi geslaagd bondsschuttersfeest waar we weer goed voor de dag waren gekomen.
  • Tevens was er op zaterdag 10 augustus het Gemeente Gulpen/Wittem Toernooi Schieten in Wijlre. Hier haalde Rene Vluggen een mooie 3e prijs.
  • Maar we waren nog niet klaar met dit schuttersseizoen. Er volgde nog de kermis en wel op zondag 25 augustus trok de processie in de vroege morgen naar Eperheide. Wat waren we blij met de rustaltaren en het water wat er verzorgd werd om te drinken. Ook hier zaten de weergoden ons mee. Terug gekomen via een andere processie route in het dorp werd na de zegening het allerheiligste naar de kerk begeleidt en met trots marcheerde de schutterij hierna het dorp binnen.
    Kermis maandag werd zoals traditie de H. Mis bijgewoond en op het kerkhof na het spelen van het Taptoe signaal onze overleden leden herdacht. Intussen hadden de schoolkinderen zich verzameld aan de kerk en voor het 2e jaar zouden ze samen onder begeleiding van de schutterij richting de school marcheren om te genieten van een ontbijt aangeboden door de OVE. Kippenvel gaf het bij vele leden maar ook bij de toeschouwers. Mooi was het applaus dat we kregen. Hopelijk zet zich dit nog voort in tal van jaren zodat we de kinderen leren wat een schutterij is, maar ook wat traditie betekent.
    Na een heerlijke koffietafel verzorgd door enkele dames in Herberg Peerboom trokken we traditie getrouw langs enkele schenkgelegenheden, Hotel Berg en Dal, De Vier jaargetijden, en het Groene Dal waarna we met een defilé afsloten voor ons eigen schutterslokaal. En zo ging weer een mooie kermismaandag ten einde.
    Kermis dinsdag volgende weer het traditionele prijsvogelschieten. Hier werd na een lange strijd, waar geen kogels meer waren, Mien Piters op de valreep kermiskoning.
  • Dan was er nog op zaterdag 14 september 75 jaar bevrijding. De schutterij was gevraagd om aan de “Stommesberg” een optocht van oude voertuigen af te halen en deze te begeleiden naar het patronaatsplein. En tuurlijk zeiden we ja. Vroeg in de ochtend werd er gemarcheerd door een overvol dorp met een aantal voertuigen die volgde. Zeer indrukwekkend en mooi om dit als schutterij mee te maken. Dit gaat natuurlijk de boeken in als historisch.
  • Op donderdag 24 oktober was er de najaarsvergadering van de RKZLSB en hier mochten uit handen van de bondsvoorzitter een mooi zilveren schild in ontvangst nemen waarop de prijzen van de 2 bondsfeesten staan. Ook weer een mooie aanvulling voor de prijzenkast.
  • Ook het bestuur kwam weer minimaal 12 keer bij elkaar en vele vergaderingen buiten de schutterij werden weer bezocht. Maar ook de recepties van zusterverenigingen werden niet overgeslagen. Een zeer actief jaar wat betreft vergaderen.
  • En dan denk je het schuttersjaar positief af te sluiten en dan ineens op een zondagmorgen krijg je het vervelende telefoontje dat onze tamboer Valerie Bessems na een langdurig ziekbed haar rust heeft gevonden. Valerie werd dan ook op wens van haar en familie met schutterseer in Ransdaal begraven. Een opgave die je niet graag doet maar die er wel bij hoort. Met een mooi aantal leden en een delegatie van afgevaardigde zusterverenigingen hebben we haar dan ook op zaterdag 23 november de laatste eer bewezen en haar begeleidt naar de laatste rustplaats.
  • Verder werd er in de maand december nog enkele langdurige zieken bezocht door het bestuur.

We kijken dan ook terug op een bewogen jaar met vele mooie momenten maar ook trieste momenten. Maar hier moeten we niet bij stil staan maar samen verder gaan naar nog meer mooie momenten in een gezonde vereniging.

Bij deze wil ik het verslag ook eindigen met de woorden:
Dank jullie wel voor de inzet en .... “ut kump allemaol good“

Opgemaakt 29-12-2019
Voorzitter Frank Bessems